Ocenianie w klasach 4 – 8 (wyciąg ze statutu)
Średnia ważona
- Przy ocenianiu śródrocznym i rocznym wystawienie oceny polega na obliczeniu średniej ważonej dla uzyskanych stopni szkolnych według ustalonych wag.
- Formy aktywności uczniów a waga oceny:
Formy aktywności |
Waga oceny |
Osiągnięcia w konkursie na etapie międzyszkolnym i wyższym niż międzyszkolny |
4 |
Realizacja i prezentacja projektu |
|
Sprawdzian (praca klasowa) |
3 |
Poprawa sprawdzianu (pracy klasowej) |
|
Test z całego działu |
|
Wypracowanie napisane podczas zajęć (kl. 4-6 – co najmniej 100 słów, kl.7-8 co najmniej 200 słów) |
|
Praca plastyczna, techniczna wykonana podczas lekcji |
|
Sprawdziany poprawiające zagrożenie oceną niedostateczną śródroczną/roczną |
|
Test z lektury |
|
Zajęcie 1,2,3 miejsca w konkursie szkolnym sprawdzającym wiedzę |
|
Kartkówka |
2 |
Wypracowanie napisane podczas zajęć w formie krótkiej wypowiedzi poniżej 100 słów (kl. 4-6) lub 200 słów (kl. 7-8) |
|
Odpowiedź ustna (lub pisemna) |
|
Ćwiczenie laboratoryjne |
|
Samodzielna praca z mapą |
|
Rozwiązanie zadania problemowego |
|
Prezentacja referatu |
|
Recytacja wiersza |
|
Prezentacja multimedialna, prezentacja, plakat |
|
Praca na lekcji (indywidualna, w grupach) |
1 |
Aktywność (lub jej brak), pilność i sumienność (obserwacja uczniów w toku lekcji, dodatkowe zadania i prace, inne działania wskazujące możliwość oceniania) |
|
Zadania wykonane na kartach pracy lub w zeszytach ćwiczeń |
|
Praca domowa |
|
Dyktando |
- Aktywność, pilność i sumienność dotyczy głównie postaw ucznia na zajęciach edukacyjnych:
- Aktywność to podejmowanie przez ucznia propozycji nauczyciela, przejawianie inicjatywy;
- Pilność to jak najlepsze, zgodne z możliwościami ucznia wykonywanie podjętych działań, przykładanie się i gorliwość w wykonywaniu zadań, pracowitość, staranność;
- Sumienność to postępowanie zgodne z przyjętymi normami, zasadami etycznymi, uczciwość, solidność, rzetelność w wykonywaniu zadań, działań, poleceń nauczyciela
- Z zajęć artystycznych i technicznych:
- Wagę 1 ma ocena za kartkówkę, aktywność na lekcji lub jej brak, za prawidłowe wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń, na tablicy lub karcie pracy;
- Wagę 2 ma ocena z odpowiedzi ustnej lub pisemnej;
- Wagę 3 ma ocena za samodzielną pracę praktyczną lub pracę w grupie wykonaną na lekcji, realizację projektu, pracy dodatkowej wykonanej przez ucznia, sprawdzian;
- Wagę 4 ma ocena za osiągnięcia w konkursie na etapie międzyszkolnym oraz wyższym niż międzyszkolny.
- Biorąc pod uwagę specyfikę zajęć edukacyjnych, nauczyciel ma możliwość ustalenia innej formy aktywności uczniów. W takim przypadku, ustala również wagę dla tej aktywności i informuje o niej uczniów.
- Przy zapisie ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „-„ przyporządkowując im odpowiednie wartości według skali:
Ocena |
6 |
6- |
5+ |
5 |
5- |
4+ |
4 |
4- |
3+ |
3 |
3- |
2+ |
2 |
2- |
1 |
Wartość |
6 |
5,75 |
5,5 |
5 |
4,75 |
4,5 |
4 |
3,75 |
3,5 |
3 |
2,75 |
2,5 |
2 |
1,75 |
1 |
- Jeżeli prace pisemne oceniane są w systemie punktowym, to ocenę ustala się w oparciu o następujące normy:
Uzyskane punkty w % |
Ocena |
Ocena słownie |
0 - 34 |
ndst(1) |
niedostateczny |
35 - 38 |
-dop(2-) |
minus dopuszczający |
39 - 45 |
dop(2) |
dopuszczający |
46 - 49 |
+dop(2+) |
plus dopuszczający |
50 - 53 |
-dst(3-) |
minus dostateczny |
54 - 60 |
dst(3) |
dostateczny |
61 - 64 |
+dst(3+) |
plus dostateczny |
65 - 68 |
-db(4-) |
minus dobry |
69 - 75 |
db(4) |
dobry |
76 - 79 |
+db(4+) |
plus dobry |
80 - 83 |
-bdb(5-) |
minus bardzo dobry |
84 - 90 |
bdb(5) |
bardzo dobry |
91 - 94 |
+bdb(5+) |
plus bardzo dobry |
95 - 97 |
-cel(6-) |
minus celujący |
98 -100 |
cel(6) |
celujący |
- Stopień szkolny śródroczny lub roczny jest średnią ważoną ocen i stanowi sumę iloczynów ocen cząstkowych i odpowiadających im wag do sumy wag, co przedstawia się następująco:
STOPIEŃ = [(a*4)+(b*3)+(c*2)+(d*1)]/suma wag
gdzie:
a – to ocena z rangą 4
b – to ocena z rangą 3
c – to ocena z rangą 2
d – to ocena z rangą 1
- Średnia ważona a wystawianie ocen śródrocznych i rocznych:
Średnia ważona |
Ocena |
1,50 i poniżej |
Niedostateczny |
od 1,51 do 2,59 |
Dopuszczający |
od 2,60 do 3,60 |
Dostateczny |
od 3,61 do 4,60 |
Dobry |
od 4,61 do 5,30 |
Bardzo dobry |
od 5,31 |
Celujący |
- Na ocenę śródroczną i roczną uczeń pracuje systematycznie, nie ma możliwości zmiany oceny w wyniku jednorazowego przygotowania się z określonej partii materiału.
- Uczeń, który przychodzi z innej szkoły po półroczu, będzie miał wpisaną ocenę półroczną z poprzedniej szkoły jako ocenę cząstkową w II półroczu z kategorią „ocena półroczna z innej szkoły” z wagą 4.
- Sprawdziany(prace klasowe), testy poprawia się tylko raz (ocena wystawiana jest z taką samą wagą).